SEO Kosten 2021:
Wat kost zoekmachine-optimalisatie?

Wat kost zoekmachine optimalisatie? (SEO) en welke factureringsmodellen zijn betekenend?
Heeft een prestatiegerelateerde beloning zin?

Als u niet dagelijks met SEO bezig bent, zult u moeite hebben om te beoordelen welke prijs gerechtvaardigd is. Uiteindelijk draait het bij SEO, net als bij elke andere investering, maar om één ding: wat levert het u uiteindelijk op?

Gratis advies
weißer pfeil nach rechts

SEO - Een investering op lange termijn

Zoekmachine-optimalisatie is een van de belangrijkste kanalen voor bedrijven vandaag de dag om hun merk te presenteren en vindbaar te zijn voor potentiële nieuwe klanten, evenals bestaande klanten. Helaas denken veel webmasters/managers dat SEO een eenmalige actie is in plaats van een langetermijnstrategie.

Traffic-mogelijkheden: SEO vs. SEA

Volgens een studie van SEMPO wordt bijna 87% van het budget voor zoekmachinemarketing (SEM) besteed aan SEA, d.w.z. search engine advertising zoals Google Ads. Vergeleken met SEA heeft SEO tot 20 keer meer verkeerpotentieel en moet daarom een vast onderdeel zijn van de mix van elke online marketingstrategie. Het grote voordeel van SEO ten opzichte van SEA wordt vooral zichtbaar op de langere termijn (enkele maanden). .

Voorbeeld:

Bij voortdurende uitgaven in SEA ontvangt u slechts onmiddellijk (op minimale schommelingen na) het verkeer dat u kunt kopen voor het geïnvesteerde kapitaal of reclamebudget. Met SEO daarentegen groeit hun zichtbaarheid en dus het verkeer voortdurend, omdat er een soort sneeuwbaleffect optreedt.

De hoeveelheid verkeer via SEA en SEO hangt af van budget en concurrentie..

Verkeerspotentieel SEO vs. SEA over 12 maanden met hetzelfde budget

Als u alle belangrijke, voor u relevante trefwoorden hebt afgedekt met pagina's die zijn afgestemd op de betreffende zoekintentie van de gebruiker en zo blijk geeft van vakkennis, oplossingen biedt en automatisch vertrouwen en autoriteit opbouwt. Backlinks zijn op deze manier ook veel gemakkelijker te verkrijgen, aangezien naar nuttige inhoud veel vaker wordt gelinkt dan naar promotionele inhoud.

Google Adwords als Alternatief voor SEO?

In sommige branches is SEO niet echt de moeite waard omdat de potentiële omzet te laag is, het budget te beperkt is of de concurrentie veel te sterk is. Aangezien SEO op lange termijn moet worden beschouwd, vergt het een hogere investering, die echter pas na 6-12 maanden het eerste rendement oplevert.

Dit is niet voor elke onderneming zinvol als er bijvoorbeeld op korte termijn omzet wordt gegenereerd, een voorraad goederen wordt verkocht of andere acute omstandigheden heersen. Afhankelijk van het doel en de uitgangssituatie kan het dus de moeite waard zijn om te investeren in SEA - dat wil zeggen Google Adwords campagnes - vooral voor kortetermijndoelen. Aangezien topposities in de Google-zoekresultaten kunnen worden gekocht via Adwords, is de tijdspanne totdat conversies kunnen worden gegenereerd aanzienlijk korter dan met zoekmachineoptimalisatie.

Op basis van de gegevens die daarbij worden verkregen, kan dan gemakkelijker worden besloten of men de kosten voor SEO als investering wil maken.

Standaard SEO-pakketten vs. individuele aanbiedingen

.

De prijzen voor SEO zijn opgebouwd uit veel verschillende factoren, waarbij het startpunt van een bedrijf of website een zeer grote invloed heeft. Als professioneel SEO-bureau, stellen wij alleen individuele offertes op na een concurrentie-analyse en trefwoordenonderzoek.

De volgende stap is om met de potentiële klant een trefwoordenset te definiëren, waaruit de belangrijkste concurrenten naar voren komen. Op basis van deze concurrentie en de sterkte van de concurrentie wordt een maandelijks budget berekend voor een periode van ten minste 6-12 maanden om de rankings naar nieuwe posities te brengen.

Belangrijk: Het budget is een schatting, aangezien de concurrentie zelf normaal gesproken ook SEO draait en het Google-algoritme ook een grote rol speelt bij de ranking.

SEO-pakketten hebben meestal alleen zin bij kleinere projecten of maatregelen voor lokale SEO. Voor grotere projecten, zoals voortdurende SEO ondersteuning, moeten altijd individuele SEO strategieën en maatregelen worden ontwikkeld om maximaal succes te behalen.